
Someron messut -työnimellä järjestettävä uusi messutapahtuma on päätetty järjestää kesäkuun puolivälissä 14.6. Someron monitoimitalolla. Messut järjestää Salon Seudun Elinkeinomessut ry. Yhteistyökumppaniksi on luonnollisesti lupautunut Someron kaupunki.
– Tapahtumaa on ideoitu viime kesältä lähtien. Paikkamyynti messuille on alkanut ja helmikuussa messuista järjestetään kaupungintalolla markkinointi- ja infotilaisuus, Salon Seudun Elinkeinomessut ry:n johtokunnassa istuva Someron kaupunginjohtaja Sami Suikkanen sanoo.
Someron messut järjestetään samana päivänä Avoimet kylät -tapahtuman kanssa. Tämän uskotaan palvelevan puolin ja toisin.
– Silloin on yleensä ollut porukkaa liikkeellä, joten toivomme kävijöitä myös messuille. Kaupunki tietysti toivoo, että messut toimisivat somerolaisen elinkeino- ja yrityselämän näyteikkunana. Messuilla saisi laajan kattauksen siitä, mitä meillä on tarjolla. Kaupunki tuo esille tonttitarjontaa ja rakentamismahdollisuuksia. Tonttikampanjaa on kaavailtu messujen yhteyteen.
Salon Seudun Elinkeinomessut ry:n puheenjohtaja Jukka Alanko sanoo messujen olevan yhä toimiva konsepti, jota koronavuodet eivät kuihduttaneet. Yhdistys järjestää Salossa Salon messuja.
– Salon messuilla kävi viime vuonna todella hyvin ihmisiä. Messut ovat itsessään nähtävyys ja ennen kaikkea sosiaalinen tapahtuma, mutta siellä voi myös kohdata useamman kauppiaan samalla kerralla ja hyödyntää messutarjouksia.
Alangon mukaan Someron messujen budjetiksi on alustavasti laskettu noin 15 000–20 000 euroa.
– Paljon tehdään talkootyönä.
Messuja markkinoiva ja paikkoja myyvä somerolainen yrittäjä Laura Nuotio kertoo kiinnostusta olevan ja toivookin myös yrittäjien ottavan häneen itse yhteyttä.
– Myynti on lähtenyt oikein kivasti liikkeelle. Someron kaupunki tukee messupaikan ostavia paikallisia yrittäjiä niin, että neliöhinta on somerolaisille edullisempi, Nuotio vinkkaa.
Hän sanoo, etteivät kaikki välttämättä tee messuilla mitään vuoden myyntitulosta, vaan messumyyntiäkin tärkeämpää yrityksille on esillä oleminen, brändääminen ja hyvän messutunnelman luominen.
– Olisihan se kivaa, jos tapahtumassa näkyisi erityisiä messutuotteita ja tarjouksia. Toivon, että yrittäjät lähtisivät mukaan luomaan hyvää pöhinää, joka välittyisi kävijöille kuvana monipuolisesta kaupungista ja positiivisesta imagosta. Kaikki ovat tervetulleita. Messuja voi hyödyntää myös esimerkiksi työnantajabrändäykseen.
Monitoimitaloon mahtuu lähes sata näytteilleasettajaa. Messuista järjestetään infotilaisuus kaupungintalolla 13.2.