Käsittelyssä valtuustoaloitteita vuosien takaa

0

Valtuuston kokouksessa oli esillä liuta aloitteita niin lähikuukausilta kuin vuosienkin takaa. Aloitelista kertoo, että lautakuntien ja keskushallinnon päätöksenteon tehokkuudessa ja aloitteiden etenemisessä löytyy eroja.

Valtuutettu Riitta Ryhtä (kesk.) avasi keskustelun kaupunginvaltuuston kokouksessa. Hän otti kantaa kaupungin tuottamaan asukaslehteen, joka ilmestyi ensimmäisen kerran joulukuussa. Asukaslehdessä kerrotaan kaupungin ajankohtaisista asioista, palveluista ja tapahtumista.

– Olen iloinen, että lehti on saatu tehtyä, mutta pettynyt ettei se ilmestynyt omaan postilaatikkooni keskustan ulkopuolelle. Kaupunkilaisten yhdenvertaisuuden edistäminen on tärkeää ja näin ollen lehteä tulisi jakaa kaikille, ei vain keskustan alueella asuville. Esitän, että valtuusto hyväksyy toimenpidealoitteen asukaslehden jakamisesta kaikkiin koteihin postin julkisena tiedotteena.

Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä jätti joulukuussa aloitteen kuntalaisviestinnän kehittämisestä. Aloitteen käsittely on edennyt ripeästi asukaslehden ollessa jo tekeillä ja sen vastatessa tarpeeseen viestinnän parantamisesta.

Riitta Lehtinen (sd.) kiitteli, että asia on edennyt ja lehti on saatu tehtyä hyvällä aikataululla. Minna Kotti (sd.) korosti, että lehden yleisten noutopisteiden sijainnista tulisi tiedottaa aktiivisemmin lehden saatavuuden parantamiseksi.

Valtuutettu Laura Nuotio (kok.) herätteli keskustelua, että asukaslehden jakamista jokaiseen kotiin harkittaisiin kustannuksellisista syistä.

– Olen itse lukenut lehden muualla kuin kotona. Kaikki on myös luettavissa verkosta vuonna 2025. Ehkä voisi vielä harkita, onko lehteä tarvetta jakaa paperisena koko Someron alueella.

Valtuusto hyväksyi Ryhdän esityksen lehden jakamisesta yksimielisesti.

Koulukuljetuksia koskevat aloitteet vietiin loppuun

Koulukuljetuksiin liittyen on tehty neljä valtuustoaloitetta, joista vanhimmat ovat vuodelta 2021. Koulukuljetusten ohjausryhmä on sivistysjohtajan johdolla käsitellyt aloitteet palavereissaan 14.1. ja 21.1.

Sivistystoimella on tällä hetkellä käsittelyssä yhdeksän aloitetta, joista viisi on vuosilta 2020-21. Osaa aloitteista on käsitelty, mutta palautettu valmisteluun.

Keskustan valtuustoryhmä on jättänyt 10.5.2021 valtuustoaloitteen koulukuljetusten tehokkaammasta käytöstä. Perussuomalaisten valtuustoryhmä on 8.11.2021 jättänyt aloitteen koulukuljetusaikojen lyhentämiseksi.

Juha Salo (ps.) on jättänyt valtuustoaloitteen 26.2.2024. Siinä hän esittää, että on selvitettävä mahdollisuus tuottaa koulukuljetusoikeus muuhun kuin varsinaiseen lähikouluun.

Keskustan ja kristillisdemokraattien valtuustoryhmät ovat jättäneet valtuustoaloitteen 26.8.2024 koskien koulukuljetusten ohjausryhmän jatkamista koulukuljetusten kehittämisessä.

Sivistyslautakunta on vastannut aloitteisiin toteamalla, että koulukuljetusten kokonaisuutta on kehitetty menneen vuoden aikana. Kuljetukset kilpailutettiin keväällä 2024. Uudet sopimukset ovat voimassa lukuvuoden 2024-2025 sekä 2025-2026. Lisäksi on mahdollisuus vuoden optioon lukuvuotena 2026-2027.

Reitille sisältyy myös ensimmäistä kertaa palveluliikenteen tarjonta kuntalaisille. Palveluliikenteestä vastaa Someron kaupungin keskushallinto.

Koulukuljetusten ohjausryhmän palaverissa 21.1.2025 todettiin, että koulukuljetusajat Somerolla ovat nykyisellään maltilliset. Mikäli kuljetusaikoja lyhennettäisiin merkittävästi, tarkoittaisi tämä, että kuljetuskalustoa tulisi lisätä.

Kaupunginhallitus on antanut 13.1.2025 talousarvion täytäntöönpano-ohjeet toimialoille. Ohjeiden mukaan toiminnassa tulee noudattaa tarkkaa taloudenpitoa ja annettua raamia ei voi ylittää. Toimintaohjeen mukaisesti kustannuksia nostavan lisäkaluston hankkimiseen ei ole edellytyksiä.

Valtuutettu Matias Mäkinen (ps.) esitti, että aloitteet palautetaan valmisteluun, jotta tuleva uusi valtuusto voi käsitellä ne haluamallaan tavalla vuoden loppuun mennessä. Esitystä kannatti Harri Känkänen (ps.).

– Valtuustoaloitteisiin on vastattu huonosti, Mäkinen sanoi.

Myös Juha Salo esitti, että aloitteiden valmistelua jatketaan.

– Ei ole tehty kunnollista selvitystä, olisiko koulukuljetusreittejä esimerkiksi mahdollista käyttää iltapäiväkerholaisten hyödyksi.

Aloitteiden loppuunkäsittelyä puolsivat puheenvuoroissaan Riitta Lehtinen (sdp), Minna Kotti (sd.), Jaana Kyyrä (kesk.) ja valtuuston puheenjohtaja Jani Kurvinen (kesk.).

– Koulukuljetusten ohjausryhmä jatkaa ja syksyllä on jälleen uusi kokoontuminen, jossa asioita käydään läpi, Kurvinen totesi.

– On ollut monta hyvin valmisteltua aloitetta. Tärkeää on, että ohjausryhmä on saatu koottua ja toimintaan. Sivistystoimen puolella on hyvä miettiä, että asioissa pysytään jatkuvan parannuksen tiellä ja ohjausryhmä kokoontuu säännöllisesti, Kyyrä sanoi.

Aloitteiden palauttamisesta valmisteluun äänestettiin äänin 27 vastaan ja 8 puolesta.

Perhepäivähoitajien palkkojen tarkistamisen viivästyminen puhutti

Valtuuston käsittelyssä oli myös aloite vuodelta 2017, jonka tuolloin jätti sosialidemokraattinen valtuustoryhmä. Se esitti, että perhepäivähoitajien palkat ja kulukorvaukset on tarkistettava vastaamaan aikaa, jotta perhepäivähoitopaikkojen määrä saataisiin kasvuun.

Uusilla perhepäivähoitopaikoilla katsottiin pystyttävän vastaamaan varhaiskasvatuksen silloiseen kasvaneeseen tarpeeseen ilman, että esimerkiksi tiloja olisi rakennettava lisää.

Aloite on käsitelty sivistyslautakunnassa toukokuussa ja kesäkuussa 2023, mutta se ei ole edennyt kaupunginhallituksen käsittelyyn. Tuolloin on kuitenkin päätetty perhepäivähoitajien palkkioiden ja kulukorvausten korotuksesta ja ne on pantu käytäntöön. Aikaa päätöksen tekoon aloitteen tekemisestä kului kuusi vuotta.

– Käsittelyaika on aivan liian pitkä. Asian kanssa pelattiin pingistä vuosia. Perhepäivähoitajien määrä väheni entisestään. Heihin ei haluttu panostaa ja käsitellä palkkausta nopeasti. Viimeiset valot sammuvat pian, Lehtinen sanoi.

Matias Mäkinen kyseenalaisti sivistystoimen kyvyn ajaa asioita eteenpäin.

– Sivistystoimi on suuri kokonaisuus. Aina ei ole luottoa, onko siellä kykyä viedä asioita eteenpäin.

Keskushallinnolla on käsittelyssään kahdeksan aloitetta pääosin vuosilta 2023 ja 2024. Tekninen toimi valmistelee neljää aloitetta, joista kolme on vuodelta 2020. Tuorein vuodelta 2023 on juuri ollut lautakunnan päätettävänä.