Kikkare tuo iloa koululaisille

0
Shetlanninponi Kikkare toimi koululaisten kummiponina.

Teksti Emmi Ali-Yrkkö, kuva Eija Kurvinen

Joensuun koulun 4C-luokan kummiponina on ollut shetlanninponi Kikkare. Kikkare asustaa Someron Hevosharrastekeskuksella.
– Se oli semmonen musta, pieni ja pyöreä, kertovat oppilaat. He ovat päässeet ponia tapaamaan tallille viime syksynä.
– Ennen kuin kävimme tallilla, etsimme tietoa ja kirjoitimme shetlanninponeista, lisää luokanopettaja Eija Kurvinen.
Tallivierailun jälkeen kirjoitettiin tarinaa vierailusta ja lisäksi fantasiatarina, jossa sai käyttää mielikuvitusta ja kertoa Kikkare-ponin seikkailuista.
– Kummihevostoiminta on Suomen ratsastajainliiton valtakunnallinen kampanja, jonka tarkoituksena on tuoda hevosia lähemmäs ihmisiä ja jakaa samalla hevostietoutta. Kampanja lanseerattiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2015, kertoo Kikkare-ponin omistaja Saara Junnila-Ojala.
Hänen kolme hevostaan ovat Someron Hevosharrastekeskuksella.
– Minulle tuli kampanjasta vastaan mainos ja ajattelin, että Kikkare sopisi siihen hyvin, kun se tykkää kovasti ihmisistä ja on jo tallilla ilahduttanut hauskalla olemuksellaan paljon ihmisiä, Junnila-Ojala kuvailee 4-vuotiasta poniaan.
Kummihevostoiminnassa kummikohteena voi olla esimerkiksi koulu, päiväkoti, vanhainkoti tai urheiluseura. Kummihevosen taustajoukot lähettävät kummikohteelle tervehdyksiä kuvin, kirjein tai videoin. Mahdollisuuksien mukaan myös vieraillaan tallilla hevosen luona tai kummihevonen tuodaan kummikohteen luokse.
– Olen lähettänyt Kikkareesta videoterveisiä, esimerkiksi irtohypytyksestä ja -juoksutuksesta. Kikkareesta olisi tarkoitus tulla mahdollisimman monipuolinen harrasteponi ja harrastekaveri omalle pojalleni, Junnila-Ojala sanoo.
Joensuun koulusta kummihevostoiminnassa on ollut mukana kolme luokkaa.
Kampanja päättyi virallisesti jo vuodenvaihteessa, mutta Eija Kurvisen nelosluokka on menossa vielä nyt keväälläkin katsomaan kummiponiaan.
Muutama oppilas luokasta on harrastanut ratsastusta jo aiemmin.
Kurvinen pitää kummiponitoimintaa mukavana vaihteluna kouluarkeen ja kaikin puolin hyödyllisenä.
– Eläimen viereen on helppo rauhoittua. Tallivierailulla opitaan, miten tallilla käyttäydytään ja konkreettisuus tekee oppimisesta hauskaa. Oppilaista oli mukava saada viestejä, joissa kerrottiin Kikkare-ponin kuulumisia.
– Vierailulla opimme hevosen harjaamisesta ja, että kylmällä säällä hevosen selkään laitetaan loimi, kertovat oppilaat.
Myös Saara Junnila-Ojala pitää kampanjaa onnistuneena.
– Hevoset tuovat lapsille niin paljon iloa arkeen.