Someron ja Salon sote-keskuksissa otetaan kuun lopulla, 28.4.–2.5., käyttöön Varhan uusi yhteinen potilastietojärjestelmä.
– Muutos hidastaa toimintaa tilapäisesti toukokuulle saakka ja kiireettömän hoidon saatavuus on hetkellisesti normaalia huonompi. Tämän takia myös takaisinsoittopyyntöihin vastaaminen voi kestää normaalia kauemmin. Erityisesti kiireettömissä asioissa takaisinsoitossa voi olla viivettä, kertoo avoterveydenhuollon ylihoitaja Suvi Simelius-Nieminen Varhan tiedotteessa.
Potilastietojärjestelmän muutos voi hidastaa myös esimerkiksi reseptien uusimista, joten Varhasta toivotaan asiakkaiden uusivan tarvittavat reseptit omakanta.fi-palvelussa hyvissä ajoin ennen potilastietojärjestelmän vaihtumista. Varha muistuttaa, että myös laboratoriotulosten ja röntgenkuvien vastaukset ovat nähtävissä Omakannassa.
– Suosittelemme, että kiireettömät ajanvarausasiat hoidetaan mahdollisuuksien mukaan vasta toukokuun alussa. Kiireettömissä asioissa asiakas voi ottaa meihin yhteyttä myös Varha-sovelluksen Sairastaminen ja terveydenhoito -chatin tai Omaolo.fi-palvelun kautta, neuvoo Simelius-Nieminen.
– Kiireellisissä asioissa toivotaan yhteydenottoa ensisijaisesti puhelimitse. Asiakas voi ottaa yhteyttä päivystykseen numeroon 116 117 tai jättää takaisinsoittopyynnön (kiireellinen yhteydenottopyyntö). Hätätilanteessa tulee soittaa hätänumeroon 112.
Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisellä helpotetaan tiedonkulkua ja työn tekemistä Varhan alueen sote-palveluissa. Yhtenäiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät mahdollistavat tehokkaamman asiakasohjauksen. Lisäksi sote-palveluja käyttävät kansalaiset saavat Varhan mukaan paremman ja yksinkertaisemman asiointikokemuksen.