Someron työllisyyspalvelut laajenivat

0
Työllisyysasiantuntija Jonna Myllyoja antaa työllisyysasioissa apuaan myös päivystyspisteessä Somerolla.

Päivystys auki pari tuntia tiistaisin

Salon työllisyysalueen Someron toimipisteessä aloitettiin tällä viikolla päivystyspalvelu. Asiakas voi käydä ilman ajanvarausta hoitamassa työnhakuunsa liittyviä asioita.

Päivystys on auki kerran viikossa tiistaisin. Työntekijä ottaa vastaan parin tunnin ajan kello 9–11 osoitteessa Joensuuntie 13.

– Päivystykseen voi tulla niin kutsutuissa nopeissa asioissa, esimerkiksi että saadaan laitettua heti työnhaku voimaan, tarkistettua omia tietoja tai toimittaa lomakkeita, selvittää työllisyysasiantuntija Jonna Myllyoja, millaisia asioita työllisyyspäivystyksessä Somerolla voi hoitaa.

– Toki edelleen työnhakukeskustelut ja työllistymissuunnitelmat hoidetaan ajanvarauksella, toteaa työllisyys- ja kotoutumisasiantuntija Riina Lehtinen.

Jos päivystyskäynti ei riitä, asiakkaalle varataan päivystyksessä aika pidempään tapaamiseen.

Paikalla on myös mahdollisuus pikatulkkiin puhelimen kautta.

Päivystys lähti tarpeesta.

– Työllisyysalueen päivystyspuhelimeen on tullut alkuvuoden aikana paljon yhteydenottoja somerolaisilta, joten Someron omalle päivystyspalvelulle on selvästi tarvetta, sanoo Jonna Myllyoja.

Somero sai kolmisen kuukautta sitten paikkakunnalle työllisyyspalvelujen oman toimipisteen, jossa käydä asioimassa. Työllisyys-, koulutus- ja elinvoimapalveluja, Suomeen muuttaneiden kotoutujien työllisyys- ja koulutusasioiden sekä kunnan lakisääteistä palvelunohjausta saa nyt saman katon alta.

Yksityisten työnhakijapalvelujen lisäksi tukea annetaan myös työnantajille ja yrityksille, esimerkiksi rekrytoinneissa ja työvoiman kouluttamisessa.

Tapaamiset on sovittu ajanvarauksella. Jokaiselle asiakkaalle on nimetty vastuullinen neuvoja, työllisyysasiantuntija, joka huolehtii asiakkaan asioista.

– Asiakkaat ovat ottaneet palvelun oikein hyvin vastaan. He ovat kiitelleet, että asiat voi hoitaa kasvotusten Somerolla eikä tarvitse lähteä Saloon, sanoo Jonna Myllyoja.

Työllisyyspisteen työntekijöidenkin mielestä palvelunohjaus on sujunut; vuorovaikutuksen on katsottu syntyvän näin paremmin kuin nettipalvelun kautta. Nettiyhteydenkin kautta palvelua edelleen saa, jos niin haluaa.

Riina Lehtinen kuvaa järjestelmää toimivaksi komboksi.

– Asiakas saa hoidettua asiansa nopeasti ja mahdollisesti useamman asian kertakäynnillä. Ja myös me työntekijät voimme jakaa osaamistamme toinen toisillemme.

Somero kuuluu Salon työllisyysalueeseen, kuten Tl Koski, Marttila ja Salo. Salon kaupunki toimii työllisyysalueen vastuukuntana eli vastaa palveluiden tuottamisesta.