Kuljettaja ei epäröinyt soittaa hätäkeskukseen

0
Kuljettaja Maria Kontro sanoo, että automatkoilla asiakkaiden kanssa tulee juteltua monenlaisista asioista. Vakioasiakkaat tulevat tutuiksi, ystäviksikin.

Somerolainen kuljettaja Maria Kontro odotteli perjantaina 25.4. pitkään autossa pihalla asiakasta, joka yleensä seisoi jo valmiina odottelemassa palveluliikenteen tuloa ja kauppareissulle lähtöä. Nyt asiakasta ei näkynyt. Kontro soitti, josko tämä oli unohtanut, jota sitäkään ei koskaan ollut aiemmin tapahtunut. Toinen soittokaan ei tuottanut tulosta.
Keittiössä näkyi valot päällä. Kontrosta tuntui, että jotain on nyt pielessä. Hän nousi autosta ja koputti talon ulko-ovea, huuteli ja jyskytti uudelleen. Hän kiersi taloa ja naputti ikkunoihin, mutta sisältä ei kuulunut ääniä. Kontro soitti uudelleen iäkkäälle asiakkaalleen. Ei tullut vastausta.
Toiset asiakkaat odottivat, ja Kontro päätti jatkaa matkaa. Hän ei saanut asiaa mielestään.
– Mieltä kaihersi, jos asiakkaalle on sattunut jotain. Pysähdyin naapuritaloon. Ajattelin, jos olisivat nähneet jotain tai menisivät vielä katsomaan, oliko kaikki kohdallaan.
Kun naapurissakin oli hiljaista, niin Kontro päätti soittaa hätäkeskukseen.
– Sieltä luvattiin selvittää tilannetta. Epäilyni asiakkaani hädästä otettiin todesta, sanoo Kontro.
Maria Kontro kuljetti toiset asiakkaat asioilleen Someron keskustaan.
– Hekin ihmettelivät, missä tuttu kanssamatkustaja oikein on. Soitin kaupan pihalta uudestaan asiakkaalle, muttei hän vieläkään vastannut. Paluumatkalla meitä vastaan tuli ambulanssi pillit ulvoen. Pala nousi kurkkuun; vietiinkö yksineläjää nyt hoitoon?
Asia jäi vaivaamaan Kontroa. Hän yritti päivän aikana muutamaan otteeseen soittaa asiakkaalle.
Salon Tilausmatkojen kuljettaja Maria Kontro sai kollegaltaan puhelun seuraavana maanantaina.
– Hän kysyi, olenko ollut poliisin kanssa tekemisissä. Hän kertoi, että Lounais-Suomen poliisi oli kiitellyt toimintaani Facebook-sivuillaan.
Hätäkeskuksesta oli soitettu poliisille. Henkilö oli ollut avun tarpeessa, ja hänet oli saatu hoidon piiriin.
Lounais-Suomen poliisilaitos kiitteli kuljettajaa, jolla on taitoa välittää lähimmäisistään, rohkeutta puuttua asiaan, ja tahto tehdä voitavansa.
– Kunpa kaikilla olisi yhtä suuri sydän, todettiin lopuksi.
Asiaa Facebookissa kommentoineet ihmiset ehdottivat avuliaalle kuljettajalle viikon vapaata kahden viikon palkalla. Olipa joku sanonut, että Kontrosta tulisi hyvä ja nykyistä parempi sosiaali- ja terveysministeri. Kelan johtajuuskin sopisi auttajalle.
Maria Kontro hymyilee ehdotuksille. Hän uskoo, että suurin osa olisi tehnyt samoin kuin hän: auttanut hädässä olevaa lähimmäistä.
– Kun asettaa itsensä samaan tilanteeseen kuin autettava, niin on helppo toimia. Tekee ja auttaa, kuten toivoo itselleenkin tehtävän.
Kontro sanoo, ettei kannata epäröidä soittaa hätäkeskukseen.
– He ovat siellä meitä varten, auttaakseen. He osaavat kertoa, mitä tehdä ja miten toimia. Kiitos heille siitä.
– En voi pelastaa maailmaa, mutta kun on tehnyt voitavansa, niin se on hyvä ja riittää.
Maria Kontro sanoo, että kuljetusasiakkaisiin tulee luotua ystävyys- ja luottamussuhde. Automatkalla puhellaan ummet ja lammet, syvällisiäkin.
– Kun kuuntelee ja juttelee, oppii tuntemaan asiakkaansa. Kuljettaja on palveluammatissa. Saatan olla hänelle päivän, jopa viikon ainoa ulkopuolinen kontakti.