Lukijalta: Terveyskeskus ja atk-muutokset

0

Kävin vastaanotolla ja samalla tajusin, millaisessa tilanteessa terveyskekuksen henkilöstö on ohjelmistomuutoksen seurauksena. Ihmiset jonottavat vuoroaan ja vastaanottohenkilöstö naputtelee tietoja järjestelmään. Miksi näin? Järjestelmän vaihdon yhteydessä asiakas tai potilastiedot eivät siirtyneet uuteen järjestelmään. Siksi asiat on aloitettava tavallaan alusta.

Mitä sinä voit tehdä välttyäksesi pitkältä odotukselta? Kun tarvitset ajan, soita terveyskeskukseen ja valitse puhelimeltasi takaisinsoitto. He soittavat takaisin, kun ovat ensin kaivaneet tietosi esiin vanhasta aineistosta ja siirtäneet perustietosi uuteen. Kun he soittavat takaisin, heillä ovat tietosi valmiina ja asia etenee hienosti.

Jos menet suoraan terveyskeskukseen varaamaan ajan, siellä on ensinnäkin 10-15 ihmistä edelläsi jonottamassa, että heidän tietonsa syötetään uuteen järjestelmään. Joudut odottamaan ehkä tunnin tai kaksi. Jopa ne, jotka ovat varanneet ajan, eivät pääse ennen omaa aikaansa ilmoittautumaan, jotta pääsisivät häntä odottavalle lääkärille tai hoitajalle. Eli haittaa laajasti kaikkia. Se syö sinun sekä henkilöstön hermoja.

Siinä odotellessasi näet sen muutoksen vaikutuksen. Ne jotka ovat soittaneet ennakkoon, käyvät luukulla nopeasti, asia hoituu parissa minuutissa. Ne jotka tulevat varaamaan siihen ajan, ovat luukulla helposti 15 minuuttia, jopa enemmän.

Se tietojen syöttäminen on periaatteessa samanlainen tilanne kuin tekisit omaa työtäsi harmistuneen päällikön seisoessa vieressäsi seuraamassa jokaista liikettäsi. Olisiko se kivaa? Sen lisäksi, että tilanne on molemmin puolin ikävä, se aiheuttaa paineita nopeuteen. Se taas haittaa sinun tulevaisuuttasi sekä henkilöstön. Siinä tulee helposti oiottua ja seuraavalla kerralla on taas korjattava puuttuvia tietoja. Eli tuplatyötä ja aikaa kuluu. Anna heille työrauha, jotta he saavat asiasi kerralla kuntoon. Olen itse ollut omassa työhistoriassani samassa tilanteessa ja tiedän, mistä on kysymys ja miltä se tuntuu.

Miksi tilanne on tämä? Kun aiemmin ohjelmat ovat olleet kuntakohtaisia, niin jokaisen yksikön sujuvaan muutokseen olisi pitänyt tehdä niin sanottu konfiguraatio-ohjelma. Eli jokaista varten oma ohjelmisto tietojen siirtämiseksi vanhasta uuteen. Se olisi taas vaatinut vähintään satoja, jollei tuhansia työtunteja toimipaikkakohtaisesti atk-ohjelmoinnin osaavilta ihmisiltä. Semmoista asiantuntijamäärää ei löydy. Muutos olisi myös tullut valtavan kalliiksi. Halpa se ei ole nytkään, mutta käytännön syistä pakko tehdä.

Tietotekniikka-alan ihmiset tietysti ymmärtävät tilanteen. Harva heistä vaivautuu kertomaan näitä totuuksia. Siksi somessa on paljon hölynpölyä, asiaa ymmärtämättömien ihmisten kovaa ja rumakielistä suunsoittoa sekä perätöntä arvostelua, joka johtuu tietämättömyydestä ja pahantahtoisuudesta. Niiden osalta on hyvä muistaa, että ne kertovat enemmän kirjoittajasta kuin kirjoittajan kohteesta. Pahantahtoiset some-kirjoittelut eivät hyödytä ketään, päinvastoin ne aiheuttavat pahaa mieltä, ylikuormitusta ja jopa ammatin vaihtoja. Auta sinä itseäsi ja Varhan henkilöstöä eteenpäin toimimalla oikein.

Useissa ohjelmisto- ja laitemuutoksissa mukana ollut