
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne luovutti Aalto-yliopiston professori Pentti Kujalalle merenkulun turvallisuuspalkinnon nimeltään Sea Sunday 2025. Perusteena on, että hänen tutkimuksensa, hankkeensa ja koko hänen elämäntyönsä, ovat tähdänneet meriturvallisuuden parantamiseen.
– Sea Sunday on alalla erittäin arvostettu palkinto, ja olen nöyrästi kiitollinen saadessani tämän. Se lisää edelleen motivaatiotani jatkaa merenkulun turvallisuuteen parantamiseen liittyvien kehitystehtävien parissa yhteistyössä erityisesti Suomen ja Viron alan toimijoiden kanssa, toteaa Pentti Kujala, joka on syntynyt Somerniemellä.
Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday on Suomen viranomaisten sekä ammatti- ja vapaa-ajan merenkulun järjestöjen vuonna 1997 perustama tunnustus, jonka myöntämisestä päätetään vuosittain. Palkintotoimikunnan puheenjohtajaorganisaationa toimii Suomen Merimieskirkko.
Professori Pentti Kujala on tehnyt mittavan uran meritekniikan professorina Teknillisessä korkeakoulussa ja Aalto-yliopiston konetekniikan laitoksella. Hänellä on yli 40 vuoden kokemus avovesi- ja jääolosuhteissa käytettävien merirakenteiden ja aluksien tutkimuksesta. Professorin päätutkimuskohteita ovat merellisten toimintojen riskianalyysit sekä avovesi- että jääolosuhteissa ja innovatiivisten rakenteellisten ratkaisujen kehittäminen erityyppisille aluksille.
Kaikki hänen tutkimuksensa ovat tähdänneet turvallisempien laivojen ja alan turvallisuuskulttuurin kehittämiseen sekä laivan operointiin liittyvien tapahtumaketjujen ymmärtämiseen ja asiantuntijajärjestelmien kehittämiseen.
Pentti Kujala on toiminut meritekniikan tutkimusryhmän johtajana, ja hän on johtanut myös Arktiset merelliset toiminnot ja merenkulku -huippututkimusyksikköä (CEARCTIC).
Ennen Aalto-yliopistoa Kujala työskenteli muun muassa Lloyd’s Register of Shippingin palveluksessa Lontoossa, VTT:llä ja Aker Yardsilla. Hän on ollut mukana lukuisissa tutkimushankkeissa, joita ovat rahoittaneet muun muassa Euroopan komissio, Lloyd’s Register Foundation ja eri valtiot. Kujalan johtamilla hankkeilla ja työllä on ollut merkittävä vaikutus jäisten merien laivaliikenteen turvallisuuteen.
Professori Kujalan elämäntyön vaikuttavuutta kuvaavat hänen noin yli 200 tieteellistä julkaisua, joihin on viitattu noin 5 000 kertaa. Kujalan tutkimustyö on omalta osaltaan vaikuttanut POLARIS-riskinhallintajärjestelmän käyttöönottoon napavesille suuntautuvien laivamatkojen suunnittelussa.