
Oinasjärven koulussa on syyslukukauden alusta ollut aiemman kolmen sijasta kaksi yhdysluokkaa: 1.–3. ja 4.–6. Kaupunki päätyi ratkaisuun oppilasmäärän vähenemisen vuoksi. Koulussa on nyt 21 oppilasta. Heitä opettaa kaksi luokanopettajaa Satu Koivuniemi ja Salla Ojala. Heillä on apunaan yleisohjaaja Johanna Oksa, koulunkäynninohjaaja Sirpa Teräväinen, englanninkielen opettaja Marketta Säde ja erityisopettaja Tuija Ilmonen-Tammi.
Opetuksen järjestäminen on onnistunut, mutta se vaatii luokanopettajilta aiempaa enemmän tuntien valmistelua ja tarkkaa suunnittelua etukäteen; ja myös suunnitelmien kirjaamista ja varasuunnitelman miettimistä.
– Täytyy miettiä tarkkaan, ettei kaikilla luokilla olisi yhtä aikaa vaikeaa asiaa käsiteltävänä. Joka ryhmällä olisi oltava myös helppoja juttuja, joiden kanssa he pystyisivät pärjäämään hetken aikaa omillaan, kertoo Satu Koivuniemi.
Kahden ryhmän yhdysluokkaa ennen opettanut Salla Ojala on yllättänyt, miten haastavaa on ohjata kolmea ryhmää yhtä aikaa.
– Kahden yhdysluokassa on toisille opetettu ja toiset ovat tehneet sillä aikaa tehtäviä. Kolmen luokan yhdysluokassa ryhmiä on kolme. Pitää suunnitella tunnit niin, että yksi ryhmä on aktiivinen ja kaksi hiljaista, selvittää Ojala.

Joskus kolmas luokka lähtee eri tilaan opiskelemaan omaa aihettaan.
– Yleisohjaaja on kullanarvoinen apu. Briiffaan hänet, mitä pitää tehdä ja hän lähtee porukan kanssa rauhassa harjoittelemaan asioita syvemmin. He saavat työskentelyrauhan. Se onnistuu kun meillä on koululla tilaa, toteaa Ojala.
– Välillä tunnen tunnin jälkeen, että olisi ollut vielä paljon asioita, joista kertoa. Mutta voimmehan palata niihin tuonnempana.
Koivuniemi sanoo suomen kielen ja matematiikan tuntien olevan kiireisimpiä, sillä niissä opettajalla on ohjattavanaan kolme eri opetusryhmää yhtä aikaa.
– Ajankäytössä tulee ongelmia. Kolmen eri ryhmän läksyt on kysyttävänä ja tarkastettavana, samoin opetettavana kolmet uudet asiat. Oppilaille pitää jäädä aikaa harjoittelemiseenkin.
– Oppilailla pitää olla oppikirjat. Sieltä hän saa itse tietoa ja tehdä harjoituskirjoihin omaan tahtiin tehtäviä, sanovat opettajat.
– Onneksi meillä on pienet ryhmät; minulla on 11 oppilasta ja Sallalla 10. Henkilökohtaiseen opetukseen jää aikaa, selvittää Koivuniemi. Viime lukukaudella hänellä oli opetettavanaan 13 oppilasta ja Ojalalla 6. Tuolloin oli vielä 3.–4. luokkien yhdysluokalla 6 oppilaalle oma opettajansa.

Joidenkin oppiaineiden sisältöjä on pitänyt yhdistää. Esimerkiksi kun neljännellä luokalla oli opetettavana metsäasioita, niin samaan aikaan 5.–6. opetettiin elinympäristöjuttuja. Yhdessä joukko kävi metsässä minivaelluksella.
– He saivat kerralla enemmän tietoa kuin ikäluokalleen olisi kuulunut ja samalla heillä oli yhteistä tekemistä koko joukon kanssa, luonnehtii Koivuniemi.
Koivuniemi opettaa musiikkia samalla kertaa 1.–4. luokille.
– Olemme lähteneet liikkeelle tänä syksynä ekaluokalle suunnatuista lauluista ja musiikista.
Koulunjohtaja Koivuniemi on tyytyväinen siihen, että koulu sai hyvän tuntikehyksen sivistyslautakunnalta.
– Englannin ja ruotsin kielten tunneilla on vain yksi luokka kerrallaan opiskelemassa. Kaupunki haluaa satsata ja tukea kielten opiskelua ja oppimista.
Englannin kieltä opettaa Marketta Säde. Hän opettaa myös Kirkonmäen koulussa. Oinasjärven koulussa ruotsin kielen opettamisesta vastaa Satu Koivuniemi.
Ihan kaikkia tunteja eivät Ojala ja Koivuniemi ota hoitaakseen eikä ole järkevääkään, etteivät koulupäivät pitene kohtuuttomasti. Sirpa Teräväinen on palkattu opettamaan kolmasluokkalaisia neljäksi tunniksi viikossa. Nämä tunnit otetaan Salla Ojalan työtunneista pois.
Satu Koivuniemi on sitä mieltä, että vanhempien alakoululaisten opetuksessa yhdysluokat onnistuvat, kun oppimisen perustaitoja on jo hallussa. He osaavat käyttää tekniikkaa, avata itse laitteen ja etsiä sieltä tietoa.
– Ensimmäisellä luokalla ei osata vielä lukea. Heille ei voi antaa neuvoja kirjoittamalla taulun nurkkaan. Eka-tokaluokilla vielä harjoitellaan koulunkäymisen aakkosia. He tarvitsevat enemmän opettajan henkilökohtaista tukea ja ohjausta, tietää Salla Ojala.
Isossa ryhmässä onnistuvat yhteiset kuvaamataidon, musiikin ja liikuntatunnit, ainakin kolmen ikäluokan yhdysluokassa 4:nnestä 6:nteen. Mutta ekaluokkalaisen taidot ovat erilaiset kuin kolmosluokkalaisen. Taidoissa on huimia eroja.
– Ekaluokkalainen vielä leikkii, kun kolmasluokkalainen osaa esimerkiksi heittää palloa jo kovaa. Ei ole kivaa, kun lapsi tuntee huonommuutta koulussa, toteaa Ojala.

Opettajat sanovat, että niin oppilailta kuin opettajilta vaaditaan keskittymiskykyä, sillä yhdysluokkaopetuksessa hektisyys tekemisessä lisääntyy. Oppilaille on tarjolla kuulosuojaimiakin, jos haluaa sulkea ympärillään olevat äänet, kun vaikka tekee tehtäviä.
Oppilaan on siedettävä sitä, että opettaja opettaa muitakin luokkia ja muita oppilaita. Heidän on maltettava odottaa.
– Minun on vaan otettava aikaa, että kierrän oppilaalta oppilaalle kysymässä, menikö asia perille ja tuliko asia opittua, toteaa Ojala.
Opettajat eivät ole huomanneet, että lapsia haittaisivat uudet yhdysluokat ja uusi järjestelmä.
– Olemme sanoneet vanhemmille, että ilmoittavat meille heti, jos huomaavat lapsiensa oppimistuloksissa heikkenemistä.

Opettajakaksikolla on vankka kokemus alalta; Koivuniemellä yli 30 vuoden ja Ojalalla päälle 20 vuotta.
– Meillä on tarvittaessa heittää takataskusta keinoja tai vaihtaa suunnitelma B:ksi, jos alkuperäinen ei pelitä.
Aikoinaan Koivuniemi opetti kolmen luokan yhdysluokkaa Terttilän koulussa kuusi vuotta.
– Se onnistui ihan hyvin. Lapset hoitivat heille annetut tehdyt tehtävät yleensä itsenäisesti. Nyt maailma on erilainen. Tämän päivän lapset ovat tottuneet henkilökohtaiseen palveluun. Itsenäinen työskentely on heille haasteellisempaa. Oppilaat haluavat, että vierellä on opettaja ohjaamassa.
Perusta on edelleen se, että opettaja opettaa ja sitten oppilaat harjoittelevat. Kaksikon mielestä koulujärjestelmää olisi kehitettävä oppilaan oman toiminnan ohjaamisen suuntaan.
– Että he pystyvät hoitamaan heille annetut tehtävät omatoimisesti, vaikka ovat eri tilassa kuin opettaja. Että oppilaan motivaatio kantaa etsimään tietoa itsenäisesti ja työstämään ryhmätöitä.
Oinasjärven koulussa välitunneilla jalkapalloa potkivat lapset ykkösestä kuudesluokkalaisiin. Koivuniemestä alakouluun kuuluu se, että pienemmillä on mahdollisuus ottaa mallia isoista ja isot oppivat ottamaan huomioon pienemmät ja auttavat heitä.
Tällä hetkellä Oinasjärven alakoulussa on kaksi ekaluokkalaista. Näkyvissä ei ole, että oppilasmäärät nousisivat.
– Saimme kyllä kaksi uutta oppilasta tälle lukukaudelle kolmoselle ja viitosluokalle; heidän perheensä muutti muualta Somerniemelle. Mutta pari lasta silloin tällöin ei auta pitemmän päälle.