Kokenut autokauppias tietää miten sopiva auto löytyy – vinkki myös asiakkaille

0
Konsta Lepola tietää, että sopiva auto löytyy asiakkaan ja myyjän yhteistyöllä, mutta myyjällä on vastuu siitä, että niin tapahtuu.

Teksti ja kuvat Olli Salomäenpää

Kun on toiminut 26 vuotta samassa talossa automyyjänä, voi uskoa, että monenlaista on tullut automaailman ja -kaupan saralla nähtyä.
– Minä käytännössä myin itseni TT-auton Timo Tuomiselle ja päätin, että tästä haastattelusta mä en poistu ennen kuin saan tämän työpaikan. Ja sain sen. Maaliskuun 8. päivä 1999 aloitin ja täällä edelleen ollaan, muistelee monelle tuttu Konsta Lepola uransa alkua nykyisen Hedin Automotiven liikkeessä Forssassa.
Firmat ja työkaverit ovat vaihtuneet ja edustettavat merkit ovat vaihdelleet, mutta Konsta Lepola on pysynyt. Sen hän katsoo suureksi voimavarakseen.
– Minulla on ollut täällä hyvä olla. Koko ajan ympyrät ovat kasvaneet, olen päässyt aina osaksi isompaa kokonaisuutta. Ja kun on ollut pitkään talossa, on tullut myös pitkäaikaisia asiakassuhteita. Osasta on tullut lähestulkoon ystäviä, joiden kanssa jaetaan monenlaisia asioita myös automaailman ulkopuolelta. Ja surulliselta tuntuu, kun lukee pitkäaikaisten asiakkaiden kuolinilmoituksia paikallislehdessä.
Menestyksen ja huomionosoitusten perusteella Konsta Lepola on ilmeisen hyvä automyyjä. Mutta mikä tekee hänestä sellaisen, minkälainen on omasta mielestä hyvä myyjä?
– Sanoisin, että minulla on kyky tulla ihmisten kanssa toimeen, niin erilaisia kuin he ovatkin. Mutta kaikki lähtee asiakkaan kuuntelusta sekä hänen tarpeidensa ja toiveidensa ymmärtämisestä, Konsta Lepola toteaa.
– Ei saa olla kiire, eikä hätä, kelloa ei saa vilkuilla.
Hän antaa neuvoja myös asiakkaille.
– Vaikka autoasioissa monesti on kyse tunneasioista, niin silti järkikin pitäisi pitää olla mukana, puhutaan sitten tarpeista tai taloudesta.
– Sopiva auto löytyy yhteistyöllä. Se on myyjän vastuulla, että sellainen myös löytyy. Ei ole hyvä, jos asiakas tulee kuukauden kuluttua kauppojen jälkeen toteamaan, että tämä ei ollutkaan hänelle oikea vaihtoehto. Silloin on mennyt jotain pieleen.
Väitetään, että auton hankinta on asunnon ostamisen jälkeen ihmisen toiseksi suurin ostos. Entä jos asiakas pettyy?
– On täysin selvää, ainakin tässä firmassa, että myyjän pitää ottaa vastuu myymästään tuotteesta, Konsta Lepola toteaa painokkaasti.
– Vaikka pyrimme myymään hyvää, niin siitä huolimatta joskus paljastuu ikäviä yllätyksiä. Silloin asiat pitää selvittää ja reklamaatiot hoitaa asiallisesti. Sillä ansaitaan asiakkaiden luottamus. Ja minulla on ainakin iso luotto meidän huoltoon. Tähän mennessä kaikki viat on saatu korjattua, vaikka aikaa on joskus saattanut mennäkin.
– Mutta haluaisin korostaa myös asiakkaan vastuuta, kun hän tuo meille omaa autoaan vaihtoon. Tiedossa olevia vikoja ei kannattaisi piilottaa, eikä varsinkaan hävetä. Kaikkien kannalta olisi parempi, että ne tuotaisiin selkeästi esille. Kyseessä on kuitenkin vain auto.
2000-luku on ollut monien mullistusten aikaa ja se on näkynyt myös autokaupassa.
– Muutos on ollut valtava. Se on näkynyt esimerkiksi mainonnassa ja viestinnässä. Lehtimainoksista on siirrytty nettiin. Kauppaa tehdään enenevässä määrin kotisohvalta tietokoneen välityksellä. Asiakkaan on nykyään helppo hakea tietynlaista autoa netistä. Fyysisesti hän saattaa nähdä auton ensimmäisen kerran, kun se toimitetaan hänelle kotiovelle. Perinteinen niin sanottu ”face to face” (kasvotusten) on vähentynyt, mutta kyllä sen osuus on edelleen merkittävä. Ja paljon tietysti kontaktoidaan asiakkaita, kun he tuovat autojaan huoltoon.
– Autojen tekninen muutos, esimerkiksi hybridien ja sähköautojen tulo markkinoille on oma lukunsa, mikä pitää ottaa huomioon, kun mietitään asiakkaan kannalta hänelle parasta vaihtoehtoa.
Konsta Lepola on myynyt Somerollekin monta autoa, eikä vähiten sen takia, että hänellä on Hovilan ”klaaniin” kuuluvana vankat somerolaiset sukujuuret. Ja aika monta keikkaakin hän on täällä toisessa kotikylässään soittanut, oli mukana sitten Kalle-veli tai muita muusikoita.
– Väittäisin, että muusikkona sekä automyyjänä toimimisessa on paljon samaa ja niistä on hyötyä toisilleen. Kummassakin yritetään vastata parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaan tarpeisiin. Kun pystymme täyttämään toiveet ja asiakkaat ovat tyytyväisiä, niin silloin homma on onnistunut.
– Molemmat ovat tiimityötä, yksinäinen susi ei kummassakaan pärjää. On oltava avoin, esiintymiskammoa ei voi olla. Pitää luottaa omaan tekemiseensä ja aistit täytyy olla avoimina.
– Kyllä minä sielultani myyjä olen, 24 tuntia vuorokaudessa, Konsta Lepola toteaa.
– Jos asiakas on pulassa, niin auttamaan pyritään aina. Muuttuvassa ympäristössä täytyy pystyä elämään. Joka päivä opitaan uutta sekä kehitytään ja se motivoi minua. Senpä vuoksi tulen aamuisin mielelläni töihin.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän