Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti vuonna 2024 työryhmän valmistelemaan ehdotusta taiteen perusopetusta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi. Työryhmän raportti on julkaistu ja se on lausuntokierroksella muun muassa opetusta järjestettävissä kunnissa ja oppilaitoksissa.
Somero-opiston suunnittelijaopettaja ja taiteen perusopetuksen opettaja Anne Turkulainen sanoo lakiuudistukselle olevan tarve, mutta ehdotuksen sisällön olleen yllätys.
– Ehdotus on herättänyt kiivasta keskustelua ympäri maan.
Uudistuksella haetaan yhtä tasavertaista taiteen perusopetuksen kokonaisuutta. Esityksessä taiteen perusopetusta ehdotetaan opetettavan jatkossa kahden oppimäärän sijaan yhden, 50 opintopisteen laajuisen oppimäärän mukaan. Tämä olisi jatkossa laajuudeltaan vähintään 1000 ja enintään 1500 oppituntia ja siihen voisi sisältyä kaikkia osa-alueita kuvaamataidosta musiikkiin ja teatteriin.
Esimerkiksi Somerolla taiteen perusopetus kuvaamataidossa on ollut laajuudeltaan 500 tuntia. Musiikissa taas Forssan musiikkiopistolla suoritettava kokonaisuus on laaja 1200 tuntia.
– 1000 tunnin järjestäminen onnistuu toki helposti niiltä oppilaitoksilta, jossa tuntimäärä on jo ollut olemassa. Meillä Somero-opistolla se vaatii muutoksia ja järjestelyjä.
Turkulainen ei silti ole pahoillaan. Hän näkee opetuksen yhtenäistämisen hyvänä ja tasa-arvoisena asiana.
– Uskon, että tuntimäärän järjestäminen on mahdollista. Se lisää opintojen pituutta ja itsenäisen opiskelun määrää, kurssimaksukin nousee. Itseltäni uudistus veisi muita aikuisten kursseja pois ja tässä olisikin paikka uuden päätoimisen vakituisen taideaineiden tuntiopettajan palkkaamiseen, Turkulainen tuumii.
Alustavasti suunniteltuna uudistus pidentäisi taidekoulun lukuvuoden peruskoulujen lukuvuoden mittaiseksi ja alakouluikäisten perusopintoihin tulisi yksi vuosi lisää. Turkulainen sanoo, että monissa kunnissa on nyt mietittävä, mikä on taidekasvatuksen painoarvo, lähdetäänkö taiteen perusopetusta toteuttamaan uusissa raameissa, vai luovutetaanko kokonaan. Somerolla on jo päätetty opetusta jatkaa.
– Kyseessä on kuitenkin vasta esitys, eikä lopullinen versio uudistuksesta. Tällaisenaan uudistus toisi taiteen perusopetukseen noin 10 miljoonaa lisää valtion rahoitusta. Rahoitus pienenisi noin 2 prosenttia musiikin opetuksesta ja nousisi 7–33 prosenttia muilla osa-alueilla.
Uusi laki astuisi voimaan vuoden 2027 alussa ja opetussuunnitelma vuonna 2028. Siirtymäaikaakin on luvattu.
– Esityksessä ehdotetaan myös, että opetusryhmistä poistuisivat ikärajat. Se tuntuu täysin mahdottomalta ajatukselta, että lapsia ja aikuisia pitäisi opettaa samoissa ryhmissä. Pedagogiikka on kuitenkin täysin erilaista eri ikäryhmillä.
Somerolla taiteen perusopinnot voi aloittaa 6–7-vuotiaana alakoulussa, 12–13-vuotiaana yläkoulussa, tai suorittaa aikuisena. Kaikissa vaihtoehdoissa on mahdollisuus valmistua. Uudessa suunnitelmassa nuorten valmistuminen on mahdollista aikaisintaan yhdeksännen luokan keväällä ja silloin opintoja olisi oltava kaksi kertaa viikossa nykyisen yhden sijaan.
– Tässäkin olisi suositus ajoittaa opintoja hitaammin ja valmistua lukioiässä. Ihanteellista olisi aloittaa lapsena ja valmistua lukion aikana, mutta jotkut lähtevät yläkoulun jälkeen ammattikouluun ja valmistumista on kiirehdittävä. Samoin käy, jos aloittaa yläkoulussa ja haluaa valmistua esimerkiksi lukion loppuun mennessä.
Lakiehdotuksessa penätään myös valtion opetushallintoviranomaisten tietojensaantioikeutta opetuksesta ja valmistuneista. Valtionrahoituksen yhtenä määrittävänä tekijänä olisi jatkossa myös valmistuvien määrä opetustuntien ja oppilaiden määrän lisäksi.
– Sen en usko tuottavan ongelmia, sillä oppilaat ovat hyvin motivoituneita. He vain valmistuvat melko tipoittain, Turkulainen sanoo.
Uudistuksella halutaan myös lisätä kuntien, oppilaitosten ja yhteisöjen välistä yhteistyötä sekä määritellä alueellinen vastuutehtävä.
– Tämä vastuutehtävä tarkoittaa sitä, että alueen jokin opetusyksikkö toteuttaa vaikkapa hankkeen, johon saa rahoituksen ja jakaa sitten lopputulemana uuden tiedon kaikkien alueen yksiköiden kesken, eikä pidä sitä vain omanaan.
Yhteistyötä Somero-opistolla on vuosien saatossa tehty paljon.
– Esimerkiksi tänä lukuvuonna pääsimme John Nurmisen säätiön rahoittamaan projektiin, joka lisää Itämeri-tietoutta taidekasvatuksessa. Teemme projektia yhteistyössä Salon kanssa ja meille tulee vierailevia taiteilijoita kertomaan työstään.
Anne Turkulainen kertoo Somerolla opiskelevan enemmän nuoria taiteen perusopetuksessa kuin Salossa.
– Nuorilla ryhmäkoot vaihtelevat yli viiden ja reilun 20 välillä. Mediataiteen ryhmä on ollut pienempi. Oppilaat myös pysyvät hyvin opinnoissa.